Over Luuk Steemers

Als klein jochie was ik gefascineerd door de magie van het opkomende beeld van foto’ s die mijn vader ontwikkelde in de donkere kamer. Op mijn vijfde kocht mijn vader een plastic Agfa Click voor me met een flitser die voor iedere flits een lampje opbrandde. Daarna ging een groot deel van mijn zakgeld op aan de aanschaf van fotorolletjes en flitslampjes.

Toen ik 18 was in 1974, nu weet je ook hoe oud ik ben, kocht ik na een maand vakantiewerk mijn eerste spiegelreflexcamera. Tot begin jaren negentig stond ik nog regelmatig in de donkere kamer. Maar nadat ik kennismaakte met de digitale bewerkingsmogelijkheden van Photoshop kocht ik een scanner om negatieven en dia’s mee te digitaliseren. Daarna stapte ik al snel over op digitale camera’s.

Momenteel fotografeer ik met een Canon R5 en heb ik een aantal lenzen in de L-en de RF-serie van Canon. Overigens gebruik ik voor mijn portretfotografie het liefst, mijn Canon RF 85mm 1.2, een massief brok glas van bijna een kilo. Zoomen kan-ie niet, maar hij komt nooit met te grote neuzen of kinnen, en geeft me desgewenst een prachtige romige blurry achtergrond. 

Door mijn werk als redacteur bij een grote organisatie interview ik vaak mensen, bijvoorbeeld voor een artikel. Op een gegeven moment ging zelf zorgen voor de foto’ s bij die artikelen. Zo ontstond mijn passie voor portretfotografie. Ik fotografeer graag op locatie, en, sinds twee jaar, in mijn fotostudio aan huis waarbij ik het licht in eigen hand heb. 

Ik wil de mensen die ik portretteer een goed gevoel geven, niet alleen door mooie foto’s te maken, maar ook door de fotoshoot een prettige gebeurtenis te laten zijn. Ik vind het erg belangrijk om een model een relaxed gevoel te geven. Met name door interesse te tonen en goed te luisteren naar zijn of haar wensen. 

De magie van het toeval

Als fotograaf reken ik op het toeval, gestuurd toeval. Van tevoren denk ik na over locatie, achtergrond, poses, kleding, en voorwerpen die een bepaalde sfeer kunnen oproepen, of die iets over het model of de geportretteerde vertellen. Ook plan ik de belichting, zowel in de studio als op locatie. Gebruik ik een, twee, drie of vier lampen? Met een simpele reflector voor de lamp of een paraplu? Ga ik voor een softbox met honingraat die de spreiding van het licht vermindert en zacht licht geeft? Of gebruik ik een beauty dish die het licht wat spectaculairder maakt?

Als ik eenmaal weet wat ik wil, stel ik samen met het model of de geportretteerde een moodboard samen. Ik wil de foto’ s dat moodboard absoluut niet een-op-een reproduceren. Het moodboard dient als een beginpunt. Een beginpunt voor het toeval en de magie die steevast komen. 

Ik ga trouwens niet eindeloos door met klikken, zoals veel fotografen doen, onder het mom van ‘dan zit er altijd wel iets bij’. Ik probeer tijdens de shoot juist zo goed mogelijk te kijken en te regisseren en pas op de ontspanknop te drukken als ik tevreden ben. Daarna begin ik met een nieuw uitgangspunt. Zo zorg ik ook dat een shoot niet eindeloos duurt.

In mijn ervaring verliezen zowel model als fotograaf na zo’n twee uur de focus. In die tijd moet je dus zorgen dat de magie van het toeval, en dus mooi fotowerk, ontstaat. 

De nabewerking 

Er zijn tegenwoordig veel meer mogelijkheden om een foto te bewerken dan in de tijd van de donkere kamer. Sommige fotografen slaan daarin door. Maar zijn er ook die vinden dat een foto helemaal niet mag worden geretoucheerd. Zelf zit ik daar ergens tussenin. Standaard optimaliseer ik kleuren, huidtonen, contrast en de uitsnede. Daarnaast vind ik het bijvoorbeeld prima om een tijdelijke oneffenheid in iemands huid, zoals een ontsierende pukkel op de neus, te verwijderen.

Het klakkeloos wegpoetsen van rimpeltjes en poriën vind ik een andere zaak. Het eindresultaat is dan vaak nogal ‘plastic’ en onnatuurlijk. Liever gebruik ik dan een zachtere belichtingsbron zodat het fotoshoppen van iemands huid niet nodig is. 

In de nabewerking kijk ik ook naar de sfeer van de foto’ s. Moet de achtergrond niet wat donkerder of juist lichter? Steekt het model wel voldoende af tegen het groen op de achtergrond? Kan die mooie wolkenpartij of dat mooie lijnenpatroon op de achtergrond niet wat meer worden benadrukt? Soms kan ik met een foto wel twee uur bezig zijn, zeker als ik een mooie grote afdruk wil maken. 

Meer weten? Neem gerust even contact op.